A cseh Zlín Z-242L beszerzésével helyreállhat a közel két éve szünetelő katonai pilótaképzés.

levegőben hírek honvédség szolnoki bázis

A macedón légierő Zlínjei

 

A két Zlín Z-242L után az idén még két, megfigyelésre és futárfeladatokra alkalmas Zlín Z-143-as érkezik Szolnokra a közel 400 millió forintos üzlet keretében – írja a Magyar Nemzet. A flottát nyolcgépesre kívánják fejleszteni – mondta Simicskó István honvédelmi miniszter.

A lap szerint Magyarország rövidesen kiválik a jelenlegi haladó kiképzést biztosító kanadai NATO-programból, ezért szó van sugárhajtású kiképzőgépek – valószínűsíthetően szintén cseh Aero L-39NG-k – beszerzéséről is. Ha megvalósul, a Zrínyi 2026 haderőfejlesztési program újabb fejezete akár tízmilliárd forintos nagyságrendű is lehet.

levegőben hírek honvédség szolnoki bázis

A sugárhajtású cseh repülő beszerzése is elképzelhető

Simicskó szerint a magyar katonai pilótaképzés regionális keretek között is megvalósulhat. A Magyar Nemzet szerint a honvédségihez hasonló méretű légierőnek évente legfeljebb négy új pilótára van szüksége, és nem éri meg a teljes képzési struktúrát fenntartani, inkább a hasonló helyzetben lévő országokkal érdemes összefogni. A legesélyesebb a cseh vezetésű, amerikai támogatású kezdeményezés, az MATC, a Zlínek beszerzése pedig tovább erősíti ezt a kapcsolatot.

Az első Orbán-kormány alatt, 2002-ben elindított kanadai képzést egy jóval nagyobb légierőre szabták. A szocialista kormányok alatt viszont leépítések voltak, és a honvédségnél egy drága és kihasználatlan program maradt. Előfordult, hogy a betöltetlen, de kifizetett magyar helyekre gazdagabb országok pilótajelöltjei ültek, jelentősen kisebb összegű kompenzációért.

A szolnoki kiképzés akkor állt le, amikor az 1994-ben beszerzett, román gyártmányú Jak-52-esek egyike 2015-ben a levegőben kigyulladt, a pilótája pedig súlyosan megsérült. A Jak-52-eseket kivonják a hadrendből.

Az Ecureuil kimaradt

A helikopterpilóták képzése körül is vannak kérdőjelek. A beígért, de eddig elmaradt helikopterbeszerzését több pilóta már nem várta meg, ezért nemrég másodhelikopter-vezető képzési kurzust hirdetett a honvédség. A belső toborzáson 17 katona felelt meg az orvosin, ők a most érkezett Zlíneken kapnak alapképzést, majd a Mi–8-as, illetve Mi–17-es helikopterekre ülnek.

A képzésből kihagyták a légi mentőszolgálattól átvett Ecureuil helikoptereket.

Csökkentett óraszám

A gépeket kiszolgáló műszakiak képzésében egyelőre nincs változás. A 2010-es kormányváltás után átszervezett képzésben a szakmai óraszámot lecsökkentették az általános katonai és közszolgálati ismeretek rovására.

A lap szerint az oktatásból hiányzik az összhang, az oktatók nem bízhatnak abban, hogy a kollégáik által már megadott alapozásra építhetnek, hiszen lehet, hogy a megértéshez szükséges órákat szervezési okokból csak később hallgatják meg a növendékek. Ha nem lesz visszatérés a szakmailag megalapozott képzéshez, akkor a most százmilliókért, milliárdokért beszerzett új technika és a bennük ülők is veszélybe kerülhetnek – írja a Magyar Nemzet.