szerbia baleset levegőben légierő hírek

A G4 Super Galebek többségét kiképzésre használják

A kétüléses gép pilótái a helyszínen meghaltak.

 

Egy kétüléses Super Galeg G4. a szerb légerő (RV i PVO) kiképzőrepülője késő délelőtt zuhant le Ub területén – közölte a belgrádi védelmi minisztérium. A géppel kiképzőrepülésen vettek részt, mindkét pilóta életét vesztette – jelentett a beglgrádi állami tévé.

Nenad Ćulibrk alezredes a RV i PVO parancsnokságán szolgált, Dejan Pandurović százados pedig a légierő 204. dandár 252. kiképzőszázadának pilótája volt.

Zoran Đorđević védelmi miniszter és a vezérkari főnök, Ljubiša Diković tábornok a helyszínre utaztak. A miniszter elrendelte a baleset körülményeinek kivizsgálását, a helyszínen pedig már az ügyész és a vizsgálóbíró is nyomoznak.

Szemtanúk szerint az alacsonyan repülő gép egy forduló után zuhant le. A becsapódás után a repülő roncsai lángrakaptak.

A szerb légierő hadrendjében 22 Super Galeb van, ezek közül 9 darabot használnak. A kiképzőszázadban 6-7 Super Galebet használnak, 2-3 példányt pedig a 241. vadászbombázó századhoz rendeltek.

A repülőket 1980 és 1991 között gyártották, 2008 és 2015 között pedig évente egy repülőt felújítottak a flottából. A jugoszláv mérnökök a ‘70-es években tervezték meg a típust. Az első prototívus 1978-ben szállt fel, összesen 85 darab készült belőle.

A kétüléses, egyhajtóműves repülőt a Rolls Royce Viper hajtóművével szerelték.  Bár a pilóták szerint a gépet jó repülni, ám a hajtóművet gyengének találják.

A jugoszláv hadiipar kereskedői megpróbálták külföldön is értékesíteni a repülőt. Egyedül Burma vett 6 példányt, bár Belgrádban időnként azt hallani: ha nincs háború, akkor Indonézia, Szingapúr, Malajzia, de talán még az Egyesült Államok is vásárol a repülőből. A háború azonban kitört, a G4 pedig megmaradt a jugoszláv hadiipar soha be nem teljesülő reménységének.