ausztria légtérvédelem eurofighter airbus levegőben

Nem tudták pontosan, mire képes és mennyiért 

Az osztrákok többsége lemondana a Eurofighterekről, vagy más típusra cserélné a vitatott módon beszerzett repülőket. Jelenlegi nyomozással próbálják megállapítani, megtévesztették-e Ausztriát az árral kapcsolatban.​

 

A védelmi miniszter februárban jelentette be, hogy az osztrák kormány feljelentést tesz az Airbus ellen – írja az MTI. A szerződéskötés és a kifizetések ellenőrzésére létrehozott vizsgálóbizottság amely eddig 14 személyt idézett be. A napokban a bizottság maratoni üléseket tart és meghallgat hat tanút, köztük Martin Bartensteint, aki 2000 és 2008 között gazdasági miniszter volt, de Reinhold Mitterlehner korábbi alkancellárt, egykori gazdasági minisztert is kikérdezik.

Az Österreich felmérése szerint az osztrákok 43 százaléka lemondana a Eurofighter gépekről, 29 százalék pedig eladná őket és más modell mellett döntene. A válaszadók 13 százaléka továbbra is ezeket használná.

Hans Peter Doskozil védelmi miniszter a héten dönt arról, miképpen oldják meg az osztrák légtér védelmét. Korábban a miniszter azt mondta, hogy a Eurofighterek fenntartása költséges, ezért a légteret nem tudják kizárólag ezekkel felügyelni.

Az Österreich információi szerint a Eurofighter már a múlté, a jövőben költséghatékonyabb rendszerrel fogják a feladatot megoldani. Átmeneti megoldásként Saab 105-ös gépeket vetettek be, ám ezek csak 2020-ig repülhetnek.

ausztria légtérvédelem eurofighter airbus levegőben

Állítólag a Saab 105 lehet a szükségmegoldás

A vadászgépek beszerzését a kezdetektől heves vita kísérte. 2007-ben a bécsi kormány és a Eurofighter konzorcium megállapodott, hogy Ausztria a 18 tervezett vadászgép helyett csak 15-öt vásárol.

Amikor még büszkék voltak a beszerzésre, ilyen filmeket gyártottak:

A gépek beszerzése után többször felmerült korrupció, pénzmosás és hűtlen kezelés gyanúja is. Ausztriában, Németországban és Svájcban házkutatásokat tartottak, a kapcsolódó üzleteket vizsgálva.

Doskozil szerint a kormánynak bizonyítéka van arra, hogy a gépek eladásakor az Airbus szándékosan félrevezette Ausztriát. Szerinte a tényleges vételár, a szállítókapacitás és a felszereltség ismeretében a kedvezőbb áron kínált Gripeneket választották volna.

Becslések szerint a kár elérheti az 1,1 milliárd eurót, Ausztria 183 millió és 1,1 milliárd euró közötti kártérítést követel.